What a mighty God we serve - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Charis College - WaarBenJij.nu What a mighty God we serve - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Charis College - WaarBenJij.nu

What a mighty God we serve

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Charis

06 April 2017 | Oeganda, Fort Portal

What a mighty God we serve
The Angels bow before him
Heaven and earth adore him
What a mighty God we serve!”

Verbeeld je een plek boven op een prachtige heuvel met de meest mooie natuur die je ooit gezien hebt en dan een kerkje met Afrikaanse zangers die in a’capella deze tekst zingen en een gemeente die helemaal uit zijn dak gaat voor God. Dit is hoe we de dag starten en het is zo mooi en zo krachtig! Ik geloof dat er qua mensen, natuur en aanbidding niet een plek is op aarde waarbij je dichter bij de hemel bent dan hier. We serve a mighty and awesome God!

Gister en eergister hebben we geweldige dagen gehad waarbij vele wonderen en tekenen het Woord volgden, het is zo fantastisch om God zo krachtig aan het werk te zien door ons heen! He is soooo goood! Vandaag is de laatste dag en de beurt is aan mij en Auke om de conferentie in Fort Portal af te sluiten.

Auke sprak over identiteit in Christus en legde op een geweldige manier uit dat we een Geest, ziel en lichaam hebben. En dat we wedergeboren zijn in de Geest waarbij we volledig gerechtvaardigd en heilig zijn! Hij visualiseerde dit door 3 mensen op het podium te roepen wat erg leuk was en goed om de teaching duidelijk te maken. Wat bijzonder was is dat Auke zonder het te hebben voorbereid sprak over dat het zaad van het Woord diep geworteld zal raken bij de mensen zodat het vrucht zal dragen. Aunt Monica was er niet bij tijdens deze sessie en kwam aan het eind terug en sprak exact dezelfde woorden. Mooi om te zien dat de Heer bevestigde dat dit Woord voor de gemeente was!

Toen was het mijn beurt en mijn onderwerp sloot perfect aan op dat van Auke zonder dat dit gecommuniceerd was. Ik was een paar dagen voordat we op missie gingen bezig met het onderwerp rechtvaardigheid wat ik eerst zou doen maar er kwam niets op papier. Ik had namelijk eerst financiën gekozen maar toen geruild. En ik had een paar dagen voor de trip sterk het idee dat ik toch over financiën zou moeten spreken. Ik kon gelukkig nog ruilen met Philip en had thuis het Woord voorbereid. Verder niet meer kunnen oefenen en op de dag zelf nog wat aanpassingen. Het was geweldig om deze boodschap te mogen brengen. Ze zijn zo ontvankelijk en moedigen aan waardoor het spreken erg leuk is om te doen! Ik had het voornamelijk over het feit dat de zegeningen van God niet iets is wat komt maar dat het een positie is voor wie in Christus is en dat God geen aanziens des persoons heeft waardoor het dus voor iedereen gelijk is. Mensen klappen regelmatig en nadat ik klaar was dacht ik er konden toch wel wat dingen beter. Maarde meesten waren enthousiast dus de boodschap was goed ontvangen. Erg leuk om te horen dat mensen er door gezegend waren.

Ik sprak met een vrouw nadat ze kwam vertellen dat ze erdoor gezegend was en ze vertelde wat dingen over het gebied van financiën en dat ze eigenlijk was opgelicht. Ik kon haar mooi toevoegend onderwijs geven over het planten van dit zaad en dat de Heer haar nog veel meer terug zou geven omdat ik dit net had geleerd en in de praktijk had gedaan met wat ik zelf heb meegemaakt. Ze was er blij mee en toen liep ik tevreden met Allart weg om richting de lunch aan het gaan en was met Allart in gesprek over wat anders en toen ineens kwam er een gedachte: je moet haar wat geven. We waren al een endje gewandeld maar ben terug gegaan en heb een klein bedrag gegeven maar het was 40% van het bedrag wat ze tekort kwam. En toen viel ze van dankbaarheid voor me op de knieën en ik schrok ervan en tilde haar meteen op en vertelde haar dat ze de Heer mocht prijzen omdat Hij het me duidelijk had gemaakt.

Na de lunch Bij aunt Monica, die overigens super gastvrij is, gingen we een gevangenis bezoeken. Hiervoor gingen we eerst suiker, maandverband, zeep kopen en namen we bijbels mee om hen te zegenen. We wisten echt niet wat we zagen. Een zeer grote gevangenis met omheining en bewakers met machine geweren. We hadden geen idee wat we konden verwachten en toen we binnen kwamen was het erg overweldigend. Er schenen meer dan duizend gevangen te zijn! Heel wat anders dan de gevangenis waar ze vorig jaar waren met 3 gevangenen Verstandelijk gezien waren we absoluut niet beschermd omdat we gewoon als blanken tussen al die mensen bevonden op de binnenplaats. Maar iedereen was erg vredig.

De omstandigheden waar zij in verkeren is echt dramatisch. Ze slapen op een matje en krijgen amper te eten. Een deel van de gevangenen begon liederen te zingen en we begonnen God te prijzen. Daarna hebben we kort iets mogen vertellen per persoon en het is mooi te zien wat er dan onvoorbereid wordt gedeeld. Zo zei iedereen mooie dingen en mochten we het evangelie brengen. Allart gaf aan alleen zijn naam te zeggen en vervolgens had hij een prachtig woord wat iedereen raakte. Godfrey gaf verder nog aan dat mensen buiten de gevangenis gebonden kunnen zijn en dat je als je Christus kent je werkelijk vrij bent ook al zit je gevangen. Prachtig!

We gingen ook nog naar de vrouwen en daar heeft Rachel een erg mooi woord gedeeld waarbij alles stroomde door de heilige geest. Vervolgens kreeg Erna het op het hart om een alter call te doen en volgens mij waren het 7 vrouwen die hun leven aan Jezus gaven. Toen hebben we voor hen gebeden en daarna nog voor de hele groep, 53 vrouwen met zijn allen gezegend wat ook bijzonder was. De vrouw bij de poort was nogal onder de indruk dat we een oproep deden en wat er allemaal gebeurde. Prijs God voor deze levens die gered zijn! Toen gingen we naar de markt en daar werd nog ondergoed gekocht voor de vrouwen. Dit was bij winkeltjes en een grote lokale markt wat ook wel bijzonder was om even te zien.

En toen begon het avondprogramma en dit beloofde zeer bijzonder te worden. We gingen namelijk de passion of the Christ draaien in een dorpje. Dit was vertaald naar het Lugandi en ik verwachte er zeer veel van! Het was eigenlijk een mini crusade waarbij we het evangelie konden verkondigen aan de mensen van het dorp en de wijde omstrek. Er was markt geweest die bijna ten einde liep en er was rumoer en drukte. Overal verkoop mannetjes die met hun boda boda waren gekomen om handel te drijven en veel mensen vanuit de omgeving die aanwezig waren en we knoopten een doek voor een winkeltje en brachten de projector in gereedheid. Toen draaiden we de film en er waren zo’n 200 mensen die de film zo keken in de buitenlucht met de sterrenhemel boven ons. Het was zo ongelofelijk bijzonder om dit mee te maken!
Een paar maanden voor de misietrip begon ik eens na te denken over hoe het zou zijn als ik een oproep zou doen voor een groep en of dit binnenkort ook zou gebeuren. En 5/6 weken later moest ik hier weer over nadenken en 2 weken geleden sprak ik met Yvon hierover en zij vertelde hoe bijzonder dit was geweest voor haar. Ik had toen bedacht ja ik zal het wel doen als het zo ver komt maar dat zal nog wel even duren. Totdat Allart tijdens de film naast me kwam staan en zei wat zou je er van vinden om straks nog een Woord te brengen en een alter call te doen? Ik moest er even over nadenken maar zei vrij snel ja. Ik was er van overtuigd dat het God was die me hiervoor aan het voorbereiden was geweest en nu was het zover!

Zo gezegd, zo gedaan. Toen de film draaide hoorde je al menige mensen oh en ah roepen toen onze Jezus vrijwillig aan het lijden was om ons te redden en weer in relatie met hem te brengen. Zeer benieuwd wat er zou gebeuren en een beetje spannend ook wel ging ik na de film op een rots blokie staan en begon te vertellen wat Jezus voor ons heeft gedaan. Toen vertelde ik dat Jezus nu aanwezig is en dat de mensen een kans hebben om Hem aan te nemen als hun redder en verlosser. Ik wou eerst hen de handen laten opheffen maar ik zag niks omdat de projector op mij scheen om mij te verlichten zo midden in de donkere nacht op dit ruige terrein. De mensen die de handen omhoog hadden gedaan zou ik vervolgens vragen om naar voren te komen maar toen ik dat nog niet gedaan had kwamen ze al naar voren. Ze konden niet wachten om hun hart te geven aan Jezus. Er waren ongeveer 30, voornamelijk kinderen maar ook een aantal volwassen die naar voren kwamen. Ik heb toen met ze gebeden en daarna gezegend. Super bijzonder en geweldig om dit allemaal mee te maken! Dank u Heer ,ik Prijs uw grote naam! U bent zo geweldig!

Rachel stond tijden de film bij de bus en iemand kwam naar haar toe en zei had een mooi gesprek en mocht deze persoon ook tot de Heer leiden. Awesome! Het mooiste vond ik persoonlijk dat ik na de tijd stond bij het scherm en toen kwam er een jongen van 16/187 denk ik richting mijn kant op lopen en hij stonk een beetje naar alcohol en kwam wat stoer doen. En ik vroeg hem wat hij er van vond en hij lachte wat en ik vertelde over hoeveel Jezus van hem houd en toen werd Hij wat stil en zei: Jesus later. En meteen dacht ik: Hij voelt zich niet goed genoeg hoe hij nu is en dacht aan mijn eigen leven en begon hem dit te vertellen dat het voor Jezus niet uitmaakt en dat hij op dit moment juist goed genoeg was. Maar hij begreep volgens mij niet alles en toen dacht ik jammer en zei dit ook tegen Allart toen ik weg zou gaan maar Allart haalde een vertaler erbij en toen ging ik verder met hem in gesprek en het was precies wat hij ervaarde dat hij niet goed genoeg was. En dat hij wees was en toen begon ik hem over de liefde en de genade van God te vertellen en toen even later wou hij zijn hart aan Jezus geven. Hij ging op de knieën en ik tilde hem op maar de vertalen, John, die zei laat hem maar hij wil zich overgeven. Dus toen kon ik mijn handen op hem leggen en voor hem bidden. Hij is nu gered en ik geloof dat Jezus hem vanaf nu zal leiden en ik heb hem verteld dat Hij nooit meer alleen zou zijn. Toen gaf ik hem nog een hug om deze prachtige avond die ik nooit meer zal vergeten te eindigen. Ik ben God zo dankbaar dat ik dit alles mag mee maken. Wij hebben zo’n grote en machtige God en Hij is het waard, alle eer en glorie! Amen.

  • 09 April 2017 - 22:57

    Anneke R.:

    net klaar met het lezen van het verslag van Auke komt het volgend verslag al weer binnen, fijn ! De tranen staan in mijn ogen, wat worden jullie gezegend en wat zijn jullie tot een zegen, geweldig! Wat bijzonder, en eigenlijk ook weer helemaal niet, om te lezen hoe God jou voorbereid heeft voor deze reis Rik en hoe jij je hebt laten leiden. Dankjewel voor het delen.

  • 09 April 2017 - 23:02

    Maaike:

    Wow, sjonge, wow
    Wat een verhaal, Rik! Wat ongelofelijk mooi en hoe heerlijk dat de Heilige Geest duidelijk de leiding heeft en de juiste mensen binnen handbereik brengt. Ook hoe Hij je van tevoren al heeft voorbereid. Hij kent ons hart en weet precies welke voorbereidingen we nodig hebben. Wat je zegt: awesome!

  • 09 April 2017 - 23:35

    Mascha:

    Our God is an AWESOM GOD

  • 10 April 2017 - 05:58

    Lina:

    God is goed voor je Rik je wordt duidelijk gedragen,en God spreekt door je heen
    Hij zal het ook in Nederland door je heen doen.!
    Je bent een zegen net als de anderen,dat belooft wat in Nederland.......
    Groetjes Lina

  • 10 April 2017 - 06:32

    Henk:

    God is goed, heerlijk om te horen hoe Gods geest rijkelijk door jullie heen stroomt!
    Geniet van jullie missietrip.

  • 10 April 2017 - 06:38

    Mijnie Elsbeek :

    Hoi Rik wat een prachtig verslag, en wat een geweldige dingen maken jullie mee!
    Zo mooi dat zo een ieder gebruikt word,het maakt je stil van binnen.
    We hebben een groot God!
    Hij is de Persoon die het alles voorbereid heeft!
    Onze voorziener Jezus Christus onze redder Hij Leeft!
    Verder nog heel veel zegen voor jou en de hele groep!
    Groetjes Mijnie

  • 10 April 2017 - 07:33

    Greta:

    Wat een geweldig verhaal Rik! Ontroerend te lezen hoe je de leiding van de Heer ervaart en je mensen tot Jezus mocht leiden.
    Maar ook mooi te lezen hoe jullie genieten.
    Vanmorgen las ik nog: Zij die de Here verwachtten putten nw kracht; zij varen op met vleugelen als arenden; zij lopen maar worden niet moe; zij wandelen, maar worden niet mat.(Jes. 40:31)
    Het lijkt er op dat ik dat hierin lees.
    Zegen! Ook voor alle dingen die nog gaan komen

  • 10 April 2017 - 08:36

    Ada:

    Geweldig, Rik en alle anderen. Mooie discipelen van Jezus Christus.

  • 10 April 2017 - 10:16

    Jacolien:

    Wat mooi een mooie dingen maken jullie mee. Ontroerend om te lezen. Dank God dat Hij door jullie heen werkt daar. Geniet nog van deze laatste dagen. Groet en zegen voor jullie allemaal.

  • 10 April 2017 - 11:01

    Bert:

    Hallo Rik, bedankt voor je mooie verhaal. Het heeft me echt geraakt. Jullie zijn een zegen, want de Heilige Geest werkt door jullie heen! (je wordt er zelf ook door gezegend denk ik ;-)

  • 10 April 2017 - 12:45

    Petri :

    Geliefde kids van God, alle eer en glorie voor onze geweldige Pappa en Jezus en hoe de Heilige Geest krachtig door jullie heen werkt. Heel bemoedigend voor de dingen die allemaal nog gaan komen. Ontroerend verslag waarbij mijn traantjes tevoorschijn kwamen. Auke, Rachel, Allart, Erna en alle kanjers,
    love you ! SHALOM, Petri

  • 10 April 2017 - 13:45

    Carla Ogurek Haagsma:

    Heel mooi om te lezen, bijzonder.'n zegen dat we dit kunnen volgen. al de blogs zijn goed geschreven en zie al uit naar de volgende ...groeten Carla special groet aan mijn zus Erna xxxx

  • 10 April 2017 - 16:32

    Mettie:

    Fantastisch Rik en heel ontroerend, je bent echt een man naar Gods hart!.

  • 10 April 2017 - 19:03

    Stein :

    Prachtig om te lezen Rik, je schrijft vanuit je hart, vanuit je enthousiasme, echt gaaf om te zien dat de God uit Handelingen gewoon dezelfde is en dat Zijn discipelen dezelfde dingen mogen verwachten en uitdelen! Alle eer voor God, Hij is goed!!

  • 10 April 2017 - 20:24

    Elly:

    Whow wat een dag is dit geweest, dank voor je verslag Rik, je nam me helemaal mee.
    Goed dat je naar de stem van de Heilige Geest heb geluisterd,je kan van alles voorbereiden maar wat wil Hij dat je deelt.

  • 10 April 2017 - 21:02

    Walter:

    Hey Rick, ben er net als de anderen stil van. Heel bijzonder.
    Onder de sterrenhemel "de Passion" bekijken...
    Mensen uitnodigen hun hart aan Jezus te geven...
    Mensen leiden in dat verlangen naar de Heer en hen zegenen...
    En wat al nog meer
    Wish I was there with you
    Bug hug

  • 11 April 2017 - 22:47

    Jan:

    Dank je hartelijk Rik voor een geweldig beeldend verslag van jullie belevenissen in dit prachtig land met mensen die hun hart openen voor hetgeen God door jullie brengt. Inderdaad zou er maar wat graag bij zijn maar dankbaar voor jullie verhalen. Veel plezier nog deze laatste dag(en) Bless en tot spoedig

  • 14 April 2017 - 14:29

    Marc:

    Ontroerend ...
    Wanneer mag ik gaan???
    :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charis

Missiontrip verslagen Charis Bible College

Actief sinds 08 Maart 2017
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 25568

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 13 April 2017

Zending Brazilië 2017

30 Maart 2017 - 13 April 2017

Zending Oeganda 2017

Landen bezocht: